At strikke er at leve, og så falder jeg heller ikke i søvn foran TVet. Det at have noget unikt på det er dejligt. Livet er fuldt af sunde fibre - jeg nyder især de uldne.
søndag, november 23, 2008
vel hjemme igen
Jeg har været til TandlægeForeningens HovedGeneralforsamling siden fredag.
Hel lørdagen er stortset ren lytningen og stillingtagen til mange forskeligge problematikken. Jeg havde selvfølgelig pakket strikketøjet og der blev også strikket lystigt hele lørdagen. I salen går altid en prof. fotograf rundt og tager billeder af stemmingen og talerne. Jeg spurgte ham til frokost hvormange billeder han tog, ca 1000, hvoraf 20 måske bliver brugt. Han genkendte mig straks som hende der strikkede, jo måtte jeg jo indrømme.
Jeg fortalte om denne blog og spurgte om jeg kunne få et kopi af de billeder han havde taget af mig i løbet af dagen. Så sidst på eftermiddagen kom han med en cd fyldt med billeder af mig strikkende. meget underligt at se sig selv strikke. Men lidt sjovt alligevel.
fredag, november 21, 2008
Topstykke
Her er så mit nye Topstykke, designet af Bente Geil og strikket i Geilsk uld, eneste ændring er 15 ekstra runder så den fik mere længde. Str XL og der er med tryk på X, Bentes str er store har jeg nu fundet ud af. Lige nu her på ginen er den fugtig, så derfor er det ikke en rigtig figur indeni. Måske får den 5-10 minutter i tørretumbleren så str bliver mere L end X.
Men det kommer der efter weekenden hvor jeg er væk fra lige om lidt og til sidst på søndagen.
onsdag, november 19, 2008
posten kom allerede
Pakken fra Svit stod herhjemme da jeg kom hjem fra arbejde, det er godtnok hurtigt. Og indholdet er bare super. Farverne som forventet og garnet en kending. Jeg har egentlig dårlig samvittighed over at have købt, for jeg mangler virkelig ikke, men prisen var simpelthen for super.
Nu må jeg snart blive færdig med mine 2 store projekter, så jeg kan komme videre på to-do listen.
Tak til Maiken og Susanne for en hyggelig aften i går, tiden fløj afsted, vi hyggede og grinte, fortalte familie-særheder især ang. jul. Jeg havde taget kamera med, men det nåede aldrig op af tasken. Så jeg lukker bare øjnene og se dejlige billeder på nethinden.
Denne smukke morgenstund er fra mandag morgen.
tirsdag, november 18, 2008
garn mangel???
Nejjjjjj
men når der nu er et godt tilbud hos Svit med 25% i få dage, så kunne jeg slet ikke lade være med lige at trykke på nogle knapper. Så nu skal jeg bare vente på posten i slutningen af ugen.
Der er ikke købt til nogle specielle projekter udover men farverne og garnet lokkede.
i aften skal jeg besøge Maiken og Susanne (som er på besøg fra det jyske) og jeg glæder mig, til at se dem begge. Det skal snakkes, grines og strikkes til vi segner. Eller der omkring.
men når der nu er et godt tilbud hos Svit med 25% i få dage, så kunne jeg slet ikke lade være med lige at trykke på nogle knapper. Så nu skal jeg bare vente på posten i slutningen af ugen.
Der er ikke købt til nogle specielle projekter udover men farverne og garnet lokkede.
i aften skal jeg besøge Maiken og Susanne (som er på besøg fra det jyske) og jeg glæder mig, til at se dem begge. Det skal snakkes, grines og strikkes til vi segner. Eller der omkring.
mandag, november 17, 2008
intet nyt er det godt nyt?
Her sker ikke så meget og alligevel synes jeg at jeg skal skrive et indlæg, hvorfor ved jeg ikke? Måske fordi jeg sætter meget stor pris når andre skriver stort eller lille.
Jeg strikker på samme 2 projekter, nemlig Topstykke og Cables. Begge er snart færdige, Topstykke er jeg igang med så mange ekstra rækker som jeg gider og har garn til inden afslutningskanten. Foreløbig er der kommet 12 rækker mere.
Cables er jeg ved det sidste panel på rygstykket, så der sker der også noget, men jeg gider ikke tage billeder næsten hver gang jeg har strikket et panel eller to, for det bliver da for ensformigt.
Denne uge vil byde på mindre strikketid i starten og forhåbentlig meget på lørdag. Jeg skal nemlig til Vejle på fagligt møde fra fredag formiddag til og med søndag, hvor stortset hele lørdagen er en lyttedag. Trods at jeg er den eneste ud af 150 personer der strikker så gør jeg det. De kigger lidt, nogle spørger andre undres.
I lørdags trådte Julie på mit strikketøj og knækkede en knitpicks pind, øvøvøvøv. Hurtigt forbi uldgalleriet da vi alligevel skulle til Helsinge. Der er godtnok stor forskel på prisen de forskellige steder og hun er ikke blandt de billige.
Jeg strikker på samme 2 projekter, nemlig Topstykke og Cables. Begge er snart færdige, Topstykke er jeg igang med så mange ekstra rækker som jeg gider og har garn til inden afslutningskanten. Foreløbig er der kommet 12 rækker mere.
Cables er jeg ved det sidste panel på rygstykket, så der sker der også noget, men jeg gider ikke tage billeder næsten hver gang jeg har strikket et panel eller to, for det bliver da for ensformigt.
Denne uge vil byde på mindre strikketid i starten og forhåbentlig meget på lørdag. Jeg skal nemlig til Vejle på fagligt møde fra fredag formiddag til og med søndag, hvor stortset hele lørdagen er en lyttedag. Trods at jeg er den eneste ud af 150 personer der strikker så gør jeg det. De kigger lidt, nogle spørger andre undres.
I lørdags trådte Julie på mit strikketøj og knækkede en knitpicks pind, øvøvøvøv. Hurtigt forbi uldgalleriet da vi alligevel skulle til Helsinge. Der er godtnok stor forskel på prisen de forskellige steder og hun er ikke blandt de billige.
torsdag, november 13, 2008
sikken en lang dag
I går skiftede vi edb.program på klinikken, alle vores data fra det gamle elektroniske journalprogram skulle flyttes over i et helt andet og vi skulle lære det nye program helt fra start. Det betød at vi sad og lyttede med små indlagte øvelser i 8 timer, jeg har glad for at jeg havde taget strikketøj med, ellers var jeg gået endnu mere kold end jeg ellers gjorde. Hovedet i går aftes var fuldstændig blæst og mine øjne så tørre at de knirkkede.
Idag skal vi så bruge det samtidig med at der er patienter og hverdagen er i gang, pyha det bliver lidt hårdt, men jeg tror på at når vi er blevet dus med programmet så er fordelene større end besværet lige nu.
Det hyggeligste ved dagen i går var faktisk at det var en tidligere klinikassistent fra min tid i Helsingør der underviste, så vi fik da lidt minder fra gamle dage genopfrisket.
Mit topstykke er nået rigtig langt. Jeg er faktisk nået ti lafslutnings kanten ifølge opskriften ,men har bestemt at give den 15 omgange mere hvis garnet rækker og det tror jeg det gør. Fik lavet den 1. ærmeafslutning inden sengetid og den anden kommer i aften, så skal jeg nemlig bare strikke den ekstra rækker og kan jo meget bedre vurdere mængden af garnet. Men allerede nu har det en fri længde, men er for kort til bare gamacher med min lår tykkelse.
Idag skal vi så bruge det samtidig med at der er patienter og hverdagen er i gang, pyha det bliver lidt hårdt, men jeg tror på at når vi er blevet dus med programmet så er fordelene større end besværet lige nu.
Det hyggeligste ved dagen i går var faktisk at det var en tidligere klinikassistent fra min tid i Helsingør der underviste, så vi fik da lidt minder fra gamle dage genopfrisket.
Mit topstykke er nået rigtig langt. Jeg er faktisk nået ti lafslutnings kanten ifølge opskriften ,men har bestemt at give den 15 omgange mere hvis garnet rækker og det tror jeg det gør. Fik lavet den 1. ærmeafslutning inden sengetid og den anden kommer i aften, så skal jeg nemlig bare strikke den ekstra rækker og kan jo meget bedre vurdere mængden af garnet. Men allerede nu har det en fri længde, men er for kort til bare gamacher med min lår tykkelse.
tirsdag, november 11, 2008
julekalender
Her i huset er vi begyndt på at se Jul i Gammelby. Det er min klare favorit julekalender fra barndommen. I sidste uge var den meget billig i Kvickly og nu er Julie også blevet bidt af Gammelby. Hyggeligt at se et par afsnit, lære om gamle håndværk samt følge den dejlige historie om Mads og Mette i borgmestergården. Nisserne er bare de bedste, Karen Lykkehus og Ove Sprogøe giver det hele perfekte stemming. Ja jeg ved det er tidligt, men når december starter er der jo alle årets julekalendere der skal ses, når man er 5 år og meget glad for jul.
og med lidt strik indimellem så er der dømt rigtig familie hygge. Selv manden gider se jul i Gammelby. Dan var nemlig midt i 20érne da den blev sendt og han har derfor ikke set den tidligere.
Cables vokser stille og roligt, og jeg er fortsat meget tilfreds med opskriften og garnet.
søndag, november 09, 2008
strik-in på en våd søndag
Tak til Anne for at lægge hus og hjerterum til en stor flok ivrigt-snakkende og strikkende kvinder. Det var hyggeligt at se kendte ansigter og hilse på nye.
Webstrik er en fantastisk forum at møde kvinder der med iver og engagement er fælles om kærlighed til strikning
Jeg havde taget Topstykke med og fik da også lavet en del omgange, så nu er den begyndt at ligne noget. Jeg er blevet meget motiveret til at strikke den færdig for Ditte havde sin version på og den er bare super. Hun har strikket den ekstra lang og derved opnår hun en kjoleeffekt. Det vil jeg også.
nu med indhold
som altid er det møj svært at lave selv-fotografering. så kig på det strikkede og ikke indholdet.
jeg har fået lavet alt for lange bindebånd, har målene fra opskriften men de kan nå 2 gange rundt. jeg binder den ene ende ind gennem midtryg, så snoren bliver siddende på linie og så sløjfen foran, proppet ind under forstykket.
lørdag, november 08, 2008
Rundt Regnet
Den skal flashes imorgen til strik-in hos Anne i Fredensborg, hvor jeg glæder mig til at være i selskab med en masse ivrigt strikkende qvinder fra webstrik.
Omkring Geilsk.dk kan jeg kun give mine varmeste anbefalinger, super hurtig service, lækkert garn og sjove modeller. Denne opskrift var helt igennem velskrevet og med en god illustration. Ingen sammensyninger i modellen, så en tydelig win win model.
strikket i den mellemste str som er XL og XXL.
torsdag, november 06, 2008
et dejligt møde
I går mødtes jeg med Maiken, som er flyttet herover fra Jylland, og som jeg gennem Ida nu har lært at kende. Og det er rigtig dejligt. Mange tak Maiken, jeg tror vi vil få mange hyggelige strikkestunder sammen.
Sådan en aften i selskab med glade damer der strikker er altid godt, og det kan også ses på strikketøjet. Jeg fik lavet et nyt 2. del af ærmet og er tilbage hvor jeg var mandag aften.
Min rundt regnet fik lidt pinde i mandags så her sker også noget.
onsdag, november 05, 2008
frem og tilbage
Jeg er så vred på mig selv, tænk at jeg ikke kan læse en opskrift eller kende forskel på bogstaverne A og C. Cables 1- ærme skulle være i 2 forskellige farver, så da jeg var i fuld gang med at strikke 1. ryg panel sammen med ærmet opdagede jeg fejlen. nu har det ligget på mit skrivebord siden i går eftermiddags og ventet på at jeg trækker pinden ud og piller op.
Jeg har tænkt på det flere gange i løbet af natten og når arbejdet er slut i dag så skal der hives op.
Ellersa glæder jeg mig faktisk til i aften. Jeg skal til strik sammen med en "ny" bekendt. Maiken som jeg er blevet anbefalet af Ida, skal jeg mødes med og så skal vi til en strikkecafe der hvor jeg plejer men med et andet hold. Jeg glæder mig til at hilse på Maiken. Så det blvier dejligt at få sat ansigt på.
Jeg har tænkt på det flere gange i løbet af natten og når arbejdet er slut i dag så skal der hives op.
Ellersa glæder jeg mig faktisk til i aften. Jeg skal til strik sammen med en "ny" bekendt. Maiken som jeg er blevet anbefalet af Ida, skal jeg mødes med og så skal vi til en strikkecafe der hvor jeg plejer men med et andet hold. Jeg glæder mig til at hilse på Maiken. Så det blvier dejligt at få sat ansigt på.
tirsdag, november 04, 2008
ny ipod

jubii så kan jeg igen høre lydbøger når jeg sidder og strikker, eller kører bil eller betaler regninger etc.
Jeg har købt mig en Ipod Touch og hold da op hvor den kan meget og hvor grafikken er fantastisk. Jeg er vild imponeret.
Lige nu hører jeg en ungdomsbog: Det gyldne kompas, den er god og i en verden af fantasi og videnskab, så hvis man kan lide Harry Potters univers så kan jeg anbefale denne.
Jeg har lige været forbi Kinora i Frederiskværk, da min ene knit pick pind 3 havde fået en revne så garnet sad fast, den blev ombyttet uden nogen problemer. Super service. Med hjem kom lige en ekstra wire og lidt Lima til flere futter.
mandag, november 03, 2008
rundt regnet eller hue
lørdag, november 01, 2008
at knytte
Jeg så forleden hos panduro søde armebånd og smukke perler. Så idag skulle jeg lige prøve. Det lykkedes i 2. forsøg. og selvom jeg nogle gange lige måtte tænke en ekstra gang over hvilken vej jeg nu skulle vende knuden; så er jeg tilfreds med resultatet. Det næste bliver med et ordentlig lukketøj.
Julie har lige lånt det, da hun mener det passer til hendes tøj. efter hun har klædt om til kjole, vi skal afsted til fødselsdag, så ikke mere håndarbejde idag.
fredag, oktober 31, 2008
Super geilsk
Jeg er vild med de ting Bente Geil laver, nogle er for specielle til at jeg tør gå med det, men ideerne er så gode og garnet rigtig lækkert. Derfor måtte jeg lige bestille Rundt Regnet
og med kom også en skumfidus til Julie.
Jeg må vist se at komme i gang med de projekter der i kurven, så jeg med god samvittighed kan komme igang med de nye ting.
onsdag, oktober 29, 2008
futter til Julie
Folk der kender mig godt, ved at jeg ikke nyder at strikke noget der skal filtes. Selve procesen med strikningen er mig meget utiltalende, det bliver så grimt det strikkede indtil det kommer ud af vaskemaskinen. Så er jeg glad for filtede ting.
Men Julie manglede virkelig nogle varme futter til børnehaven, så et kig i skufferne i går og pinde nr 6, vupti 2 futter lavet. Filtet her til morgen og nu skal de bare tørre. Jeg har lige haft hendes fødder nede i og så nu lagt en sål fra en vinterstøvler der er lige til nu. I eftermiddag skal de så have latex underneden og så er de klar til børnehaven i morgen.
opskriften er fra mitnatssols blog fundet via Ravelry.
tirsdag, oktober 28, 2008
back to business
vel oppe igen, og igang er jeg fyldt med ny energi og klar til hverdagens kommende udfordringer
I dag skal Julie til 5-års undersøgelse og vaccination, hun glæder sig rigtig meget, men taler ikke om vaccinationen, så enten er hun ikke bange hvilket der jo heller ikke er nogen grund til eller også kan hun ikke huske hvad det er. Skal jeg nu spørge hende og måske gøre hende bange eller skal jeg bare lade det være jordens mest naturlige ting. Jeg er ikke bange for sprøjter og derfor har jeg ikke nogen problemer med at hun skal stikkes. Hendes far er panisk angst for nåle, men han taler ikke om det. Up-date: vi talte lidt om det inden vi skulle afsted og alt gik meget fint hos lægen, hun spurgte selv hvornår det spændende skulle ske, lægen kiggede undrende, Julie svarende ja altså vaccinationen. Hun tog det i stiv arm, ikke et kny, en anelse muthed men siden alt helt fint. Stor pige der nu er 119 cm høj og vejer 21 kg.
Jeg får strikket lidt og jeg glæder mig til at der er strikkecafe i aften. Så kan jeg få strikke lidt flere omgange på Topstykke, det er super nemt at sidde med og da jeg har lavet denne lidt specielle maskemarkør,
men som fungerer super (da den jo husker mig på hvornår jeg er kommet til A-stykket; samtidig med at jeg får drejet på tælleren). Ellers er jeg ikke gode venner med en tæller, glemmer altid at dreje på den, men på denne måde virker det ihvertfald for mig. Jeg viste dem det i strikecafeen i sidste uge og fik mange roser for ideen, som alle synes jo var så enkel og velfungerende at mærkeligt at de ikke havde tænkt på den før. Nu er der nok en enkelt ude i blogland som ligesom mig ikke har tænkt denne tanke, så ideen er givet videre.
I dag skal Julie til 5-års undersøgelse og vaccination, hun glæder sig rigtig meget, men taler ikke om vaccinationen, så enten er hun ikke bange hvilket der jo heller ikke er nogen grund til eller også kan hun ikke huske hvad det er. Skal jeg nu spørge hende og måske gøre hende bange eller skal jeg bare lade det være jordens mest naturlige ting. Jeg er ikke bange for sprøjter og derfor har jeg ikke nogen problemer med at hun skal stikkes. Hendes far er panisk angst for nåle, men han taler ikke om det. Up-date: vi talte lidt om det inden vi skulle afsted og alt gik meget fint hos lægen, hun spurgte selv hvornår det spændende skulle ske, lægen kiggede undrende, Julie svarende ja altså vaccinationen. Hun tog det i stiv arm, ikke et kny, en anelse muthed men siden alt helt fint. Stor pige der nu er 119 cm høj og vejer 21 kg.
Jeg får strikket lidt og jeg glæder mig til at der er strikkecafe i aften. Så kan jeg få strikke lidt flere omgange på Topstykke, det er super nemt at sidde med og da jeg har lavet denne lidt specielle maskemarkør,
søndag, oktober 26, 2008
Abonner på:
Opslag (Atom)