mandag, marts 09, 2009

en underlig afslutningen

Julie og jeg havde en rigtig hyggelig søndag alene. Farmand var på messe i Vejle og det tog hele dagen og lidt til. Vi gjorde det vi havde lyst til hen ad vejen og alt var fryd og gammen.
Lidt i 9 blev jeg ringet op af Julies venindes far ( vi havde været til fødselsdag hos dem lørdag) og fik en ordentlig gang skældud over at jeg om torsdagen havde spurgt veninden Mai ud om en konflikt jeg kom til i børnehaven. hvor Julie stortudede og Mai gemte sig og ikke ville tale med mig. Da jeg hentede hende ½ time senere for at køre begge pige til gymnastik fik jeg talt med Mai og de sagde begge undskyld til hinanden fordi de begge havde reageret voldsomt. Så troede jeg alt var i orden. Men nu vil Mai ikke køre med længere. Hun kan ikke komme og lege her længere, da jeg har sagt fra da jeg ikke må sige noget til hende.
Jeg er utrolig ked af det og dybt frustreret over at jeg ikke må spørge om noget og nu kan pigerne så ikke lege sammen efter børnehaven.
Julie har så mange andre veninder at hun skal nok finde andre at lege med, men Mai har stortset kun Julie.

Gode råd modtages gerne til hvordan jeg skal agere i fremtiden. Hjælp!!!!

8 kommentarer:

Laila: sagde ...

öv böv, det er dumt. Mai og Julie er da rigtigt gode veninder!
Mon ikke at Mai's far overreagerer lige lovligt?
Mai forældre gør Mai i allefald ikke noget tjeneste. For sädan løser man ikke problemer.
Jeg har desværre ingen løsning pä problemet.:(

nynne sagde ...

Åh jeg kender det godt - alt for godt. Vi har 4 børn, og har ofte stødt ind i problemer med forskellig opfattelse af hvordan man dels opdrager og dels løser problemer.
Pernonligt har jeg det sådan at mine grænser og regler gælder hos mig - jeg vil ikke øge vold på "mig" for at tækkes andre forældre. Jeg syntes du har reageret fuld ud som man bør - og Mais far kunne havde spurgt dig om hvad der var skedt inden han begyndte at skælde ud. Vi ved jo alle at et børnehave barn ikke kan redegøre for en situation. At der altid skal trækkes lidt fra og lægges andet til. Nogle gange ringer jeg til forældre og beretter hvis der har været noget - så er det den reelle udlægning de får fra start. Men så skal det også havde været en grel situation. Man skal jo hjælpe børn med at lære at løse konflikter.Synd for pigerne at de ikke længere kan lege med hinanden - men mon ikke han falder til ro igen ? Det er jo altid svært at de forte gange man oplever ens barn ked af det-men man må jo som forældre lære at ens barn ikke er perfekt, at det skal lære at gebærde sig. Og det er så her det er vigtig at alle opfører sig som voksne og ansvarlige forældre - kommunikerer med hinanden frem for at beskylde hinanden ubegrundet. Lytte til hinandens bevægegrunde og accepterer vi som forældre er forskellige og derfor agerer forskelligt. Løsning på problemet kender jeg ikke - men mon ikke der falder ro over det hele - ellers må du bare tænke PYT og stå ved hvem du er !

Fríða sagde ...

hm, desværre er der nok ingen lösning. mens börnene er så små er det jo op til forældrene hvor de kommer og går. men, jeg synes nu ikke den far viser sin datter en god forebild til konfliktlösning. dette viser jo også rigtig godt at börn og unges problemer som regel er deres forældres problemer. jeg har et par gange gennem årene (jeg har 5 börn) måttet afvise börn fordi deres forældre var for vanskelige til at jeg kunne magte dem, og det er jo rigtig synd for börnene, både de andre og mine egne.
kh.fra Island
Frida

Lise sagde ...

Jeg ville have gjort præcis som dig - snakket med tøserne om det, men havde nok så efterfølgende lige opdateret forældrene om det.

Konflikter skal løses, især mellem tøsebarn. De skal i en tidlig alder lærer at man godt kan sige undskyld.

Prøv at tænke på dem som teenager ellers (gisp)

Annie sagde ...

Hvis ikke der er nogen der bløder, kunne jeg som udgangspunkt ikke drømme om at skælde andre menneskers børn ud og jeg ville også blive overrasket hvis en "fremmed" voksen (altså ikke en pædagog) havde skældt mit barn ud i børnehaven. Men jeg ville ikke ringe og skælde ud, jeg ville ringe og spørge hvad der var sket, eller faktisk ville jeg vente til vi sås næste gang, og så spørge sådan "ansigt til ansigt" hvad der var sket.
Det lyder som en højst besynderlig situation og det er så ærgerligt og ubehageligt når sådan en lille episode får sådan nogle konsekvenser. Sært at en voksen mand "pisker en stemning op" når nu de to tøser har løst deres problem som sikkert ikke har været hverken så jordrystende eller definitiv som det nu er endt.

Dorthe sagde ...

Tak for jeres kommentarer. Jeg havde faktisk fortalt moder i en mail med det samme og hun svarede efterfølgende at det virkede som om at pigerne havde løst sagen. Måske er det også derfor jeg er så overrasket. Jeg har ikke skældt hende ud men udspurgt om hvad der var sket præcis som jeg gjorde med min egen datter.
Da jeg her til morgen fotalte Julie at Mai ikke længere vil le køre med, så sagde Julie du skældte det slet ikke ud!
Men det er vist en storm i et glas vand. Så forhåbneetlig kommer alle på bedre tanker efter et stykke tid.

Nette sagde ...

Jeg tror, du har ret i den med et storm i et glas vand.
Nynne forklarer ret godt mine tanker også; Faderen burde have spurgt først. Der er ingen grund til at hidse sig op, når man ikke ved, hvad der egentligt er sket.
Og stod det i den dér mail, og har han læst den, så bør han alligevel tænke sig om.
Jeg havde heller ikke forladt institutionen, hvis min pode havde et opgør med en anden, den slags skal løses her og nu, og gerne med hjælp fra en voksen. I dette her tilfælde dig. Jeg vil ligeledes forvente, at en anden forældre havde gjort det samme, hvis de havde hentet først.
Mon ikke, han tør op igen? Det lader til at være en storm i et glas vand, og den slags holder aldrig så længe.
Håber på det bedste.

HandmadeByMalle sagde ...

man må da nok sige, at der er blevet overreageret på et lille sammenstød som du Dorthe ellers så fin fik klaret mellem pigerne.

jeg ville have gjort som du og jeg siger bare stakkels lille mai, der nu må være uden sin bedste veninde julie og omvendt.....
små konfrontationer er jo nærmest hverdagskost og det er det børn vokser af udover det er en måde at lære at omgåes andre børn!

håber at mai's far kommer til fornuft igen.